Karel Schmidt


‘Een markant figuur, met veel charisma en diepe compassie voor zijn medemens. Zo kan de Nederlandse visionaire schilder Karel Albert Schmidt (1880-1920) misschien wel het meest treffend getypeerd worden.

De in Makassar (Indonesië) geboren Karel Schmidt heeft zijn relatief korte leven intensief geleefd. Hij was behalve kunstschilder ook een bevlogen schrijver en gepassioneerd spreker, prediker, muzikant, magnetiseur en helderziende.

Als schilder was Schmidt op en top een man van zijn tijd. In zijn schilderijen wilde hij de niet zichtbare wereld verbeelden. Dat sloot aan bij de vernieuwingen in de kunst rond de eeuwwisseling. We zien het terug bij schilders als Mondriaan, die met zijn horizontale en verticale lijnen de ‘Grote Eenheid’ wilde uitdrukken, tot bij de symbolistische schilders, die in hun doeken de zielenwereld wilden vastleggen, zoals Karel Schmidt.

Schmidt verenigde zijn geestverwanten in de Smeden, een gezelschap kunstenaars dat de kunst als sociaal-maatschappelijk en spiritueel middel zag. Met hulp van Margaretha Verwey (zus van de bekende dichter Albert Verwey), werd er in het Stedelijk Museum Amsterdam in het najaar van 1918 een groepstentoonstelling van de Smeden georganiseerd.’

 

Zo begint de website over het leven en werk van Karel Schmidt, en zijn zakelijke rechterhand, tevens naaldkunstenares, Margaretha Verwey.

Ter voorbereiding op de vormgeving ontving ik, naast de webteksten, een kleine selectie van zijn meer dan 500 schilderijen die opgenomen zijn bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en een doos vol archiefmateriaal. Het was een bonte verzameling, divers van toon en sfeer en veelal ongedateerd. Het moest leiden tot een coherent beeldverhaal op elf webpagina’s.

Ontwerpfase

 

Bij het archiefmateriaal zat een nog ongebruikte stempel van zijn genootschap De Smeden. Hiervan heb ik een afdruk gemaakt en dat vormde de inspiratiebron voor het beeldmerk.

Via de webteksten en alle informatie die beschikbaar was, was het mogelijk om een ordening te maken van zijn schilderijen. Per periode leek een bepaald overheersend kleurpalet gebruikt te zijn: zacht blauwe en groene tinten aan het begin van zijn kunstenaarschap; oranje en vele tinten rood tijdens de jaren 1914-1918; lila, paars, blauw in de periode erna. Het gaf richting in de vormgeving en beeldredactie.

Omdat de webteksten vrij lang waren, heb ik ze per pagina gescheiden met een klein verschil in achtergrondtint. Deze blokjes beginnen telkens met een uitsnede van een van de schilderijen die er getoond worden. Deze opzet neemt de lezer als het ware mee door de tekst.

Homepage website